Így gyógyít a jóga

Nemzetközi statisztikák szerint a tudományos orvosi ellátás mellett – vagy gyakorta éppen azzal szemben – az iparilag fejlett országokban mind több beteg fordul a természetgyógyászathoz. Az Egyesült Államokban a jóga az alternatív orvoslás hatodik helyezettje, ami azt jelenti, hogy az amerikaiak 6,1 százaléka egészségügyi célból jógázik.

Az indiai eredetű komplex gyakorlatrendszer egyfajta önismereti útként határozza meg magát, mellyel meditatív lelkiállapot idézhető elő, ez pedig sok testi és lelki panaszon segíthet, például tudományos megfigyelések igazolták, hogy így csökkenthető a magas vérnyomás. Sokan ismétlődő gerincpanaszok miatt végeznek jógagyakorlatokat.

Karen J. Sherman és munkatársai hat amerikai nagyvárosban kerestek önként jelentkezőket arra a vizsgálatra, melyben a jógázás, illetve a fizioterápiában használatos izomgyakorlatok eredményességét hasonlították össze. Összesen 228 felnőtt került a vizsgálatba, akiket véletlenszerűen soroltak három csoportba, a jógázókéba, vagy azok közé, akik szakemberek segítségével 15 féle izomgyakorlatot végeztek panaszaik javítására, illetve egy kisebbe, amely csak a derékfájás idején használható életmódtanácsokat tartalmazó könyvecskét kapott. Mindkét csoport tagjai 12 hétig folytatták a programot.

A jógaprogram figyelembe vette az egyéni fizikai és lelki körülményeket. A programban voltak légzőgyakorlatok és a végén relaxáció is. A testgyakorlatokkal kezelt csoport tagjai a különböző izomcsoportok megfeszítését összesen 52 percig végezték. A leggyengébben a könyvből, saját gyakorlatok végzésével próbálkozók derékpanaszai javultak. A jógázók fájdalmai jelentősen csökkentek már a program 12. hetétől.

A különböző testhelyzetek, a jógaászanák anatómiailag tökéletes tartások, melyek képesek kiegyensúlyozni az izomrendszert, támogatják a szervezet öngyógyító folyamatait, harmonizálják a hormonális háztartást, a keringést és az energetikai folyamatokat is.

Categories: Jóga Tags: Címkék: , , ,

A gyerekjóga világába csöppenve

A jógában, azon belül a gyerekjógában az a “trükk”, hogy nem csupán testtartásokat veszünk fel…

Ez így van és hogy miért is? Elmondom Neked. Legyél te lelkes szülő, pedagógus, vagy csupán érdeklődő és nyitott az új ismeretek irányába.

Amikor sok ezer évvel ezelőtt a jógik kifejlesztették az ászanákat, akkor még közel éltek a természethez, ami inspirálta őket. Megfigyelték a növények, az állatok “mozdulatait”, életritmusát. Amikor a gyerekek utánozzák a természet mozgását, hangjait, beleélik magukat, elképzelik annak tulajdonságait, egy új képet alkotnak, érzéseik útján magukban egy másik élőlény világából. Például mikor utánozzuk az oroszlánt, megtapasztalhatják, hogy ennek az állatnak az életét nem csak a hatalom szabályozza,  hanem bölcsességénél fogva vissza is tud vonulni.

És igen, a jógában, azon belül a gyerekjógában az a “trükk”, hogy nem csupán testtartásokat veszünk fel. Próbálom elérni, hogy a gyerekek egy testtartás során valóban olyanok legyenek, mint maga a póz (például hőspóz) úgy érezzenek, mint egy harcos.

A páros gyakorlatok a bizalmon alapulnak, az egymással való együttműködést segítik. A gyerekek fejlesztése csapatmunka. Különösen jó, ha egy kisebb gyerek nála idősebbel végez gyakorlatot. Ilyen gyakorlat például a fatartás segítséggel, vagyis mikor a kis “facsemete”, egy idősebb “fácska” védelmében cseperedik.

Mikor jön a pihenés, a gyerekek becsukják szemüket, s ezzel nyugtázzuk a nehéz nap zárását. A vizualizáció a legjobb módszer, amely ösztönzi a relaxációt. Kezdésnek hasi légzés, majd relaxációs zene hatására a kalandozás a képzelet világába. Egy másik megközelítés az irányított meditáció, vizualizáció, amelynek kiindulópontja lehet egy történet megnyugtató témája.

A természet fizikai mozgásokon keresztül mutatja be a jóga igazi jelentését. Az igazi egységet az univerzummal, s hogy teljes harmóniában és örömben tudunk élni önmagunkkal, és a külvilággal.

Categories: Jóga Tags: Címkék: , , ,

Jógázz kamaszként

A kamaszkor beköszöntével a testi változások hozzák hírül a pszichés fejlődés e szakaszát. A kamaszkor kezdete napjainkban akár 9-10 éves korra is tehető. Ez egyénileg változhat.

A kamaszkor gyakori problémája a hanyag tartás, ami eredményesen kezelhető a különböző mozgásformákkal, így a tradicionális jóga eszköztárával is.

Ebben a korban a gyermekek gyorsan nőnek, nehezen kezelik a megváltozott testarányaikat, de emellett az izmaik fejlődése sem mindig követi a gyors magasságváltozást. Válluk ilyenkor előreesik, a hasuk előredülled és a háti görbület fokozódik. A probléma már akár 10 éves kortól jelentkezhet. Szerencsére ilyenkor még nincs maradandó csontrendszeri változás. Ilyenkor tanácsos a has- és hátizmokat erősíteni, hogy azok mintegy természetes fűzőként meg tudják tartani a testet.

A jóga segít a helyes testtudat kialakításában, fejleszti a rugalmasságot, koordinációt. A légzésfigyeléssel, légzéstechnikák elsajátításával a gyerekek megtanulják kezelni, levezetni a feszültséget. A gyakorlatok javítják a koncentrációs képességet, növelik a fizikai és pszichikai teherbírást.

Sok szülőt váratlanul érnek a serdülők heves indulatai, pedig ha a szülő kellő higgadtsággal kezeli az útkeresés ezen szakaszát, az csak jót szülhet, hisz kialakul a két ember közötti megértés, tisztelet, barátság. Ezért tartom fontosnak, hogy a szülők közös programokat alakítsanak ki gyermekükkel. Erre nagyon jó alkalom lehet egy jógafoglalkozás.

A jóga segít a nyugalom, a bizalom és az egyensúly kialakításában és mindeközben harmóniát teremt a gyerekek életében.

4 inspiráló tipp iskolába készülő gyermekünk sikeréért

Holddal alvó

Minden család számára izgalmakkal teli időszak az iskolakezdés. Sokat beszélünk róla, készülünk, várakozunk. De vajon hogyan tehetjük könnyebbé az ezt megelőző időszakot? Mit tehetünk már most gyermekünk jövőbeni iskolai sikeréért? Adok pár ötletet az iskolát megelőző időszak tekintetében.

Mennyiség kontra minőség

Beszéljünk először a szülői minőségről. Rohanó világunkban lelkiismeret furdalás gyötörhet, hogy vajon ellátod-e megfelelően anyai vagy apai feladataidat.

Sokszor azt gondoljuk, minél több időt töltünk gyermekünkkel, annál jobban segítjük fejlődését, cseperedését. Ez így is van, de mit tehet az a szülő, akinek valamilyen oknál fogva kevesebb az ideje? Úgy gondolom, inkább számít az együtt töltött idő milyensége, mint mennyisége. Ha kevés időd is van, sokat tehetsz szülőként, gyermeked lelki épségének fenntartásában, ha értelmes közös programokkal támogatod tanulási, művelődési szokásainak alakulását.

Feladatlap vagy játék

Elérkeztünk a közös programhoz. Iskolába készül, így azt gondolhatjuk elő a feladatlappal, elvégre a tanítónénik is használják. Fontos megjegyeznem, hogy a szülőnek nem kell helyettesíteni a tanítót. Sokkal fontosabb a kiegyensúlyozott és harmonikus környezet megteremtése, ill. a kulturális és nyelvi környezet biztosítása. Ha tehát úgy gondoljuk, nincs ötletünk a fiatal nebulók segítésére, kezdjünk el visszaemlékezni gyerekkorunkra. Mennyi egyszerű és praktikus játék, ami főleg a szabadban történt, így új ismereteket felfedezve, színesebbé téve a mindennapokat. Fontos az élmény.

Élménytanulás

Az ilyen korú gyerekek gondolkodása szemléletes-képszerű. Nagy szerepet kap a kobakjában a cselekvés. Ha szeretnénk megismertetni egy bizonyos korral, játsszuk el azt, mutassuk meg, meséljünk neki, lehetőleg élményszerűen. Hihetetlen színészi képességek bújhatnak elő ilyenkor belőlünk. Teremtsük meg az otthoni színházat. Figyeljük meg hogyan kapcsolódik be a játékba, hogyan játszik felszabadultan. Nagyszerű gyermekirodalmak is vannak, amelyek felkelthetik a gyerekek érdeklődését bizonyos témakörök iránt.

Viszont ha egy növényt vagy állatot szeretnénk vele megismertetni, ne csak a könyveket hívjuk segítségül, hanem menjünk ki a természetbe és keressük meg azt. Számolni tanulunk? Miért ne tehetnénk azt babszemekkel, vagy cikkekre vágott almával? Számtalan képesség fejleszthető, ha hagyjuk a dolgokat nekik megélni és felfedezni. Ezeket az élményeket feladatlapokkal nem lehet pótolni, ráadásul egy idő után unalmassá válik a gyerekeknek. Viszont ha cselekedve tanul, figyelmét sokkal hatékonyabban tudja összpontosítani, emlékezetében pedig sokkal tovább megőrzi.

Mi a helyzet az olvasással? 

Jó ha rendszeresen felolvasunk, még akkor is, amikor már tud olvasni a gyerek. Kutatási adatok szerint, azoknál a gyerekeknél kevesebb a szövegértési probléma és érnek el jobb eredményeket, akiknél az olvasás gyakori jelenség. A különbség, majdnem egy félévnyi iskolázással egyenértékű. A “felovasót” hallgatva és figyelve, ő maga alkotja meg képzeletében a szereplők tulajdonságait, a mese környezetét, ami által fejlődik a fantáziája és a kreativitása. A későbbiekben is fontos a meseolvasás. A nebulókkal való foglalkozás különböző lehetőségei közül, a mesélés, a tanultakról  való beszélgetés nagyon hasznos, hisz spontán élmény. Tehát otthon, elsősorban nem az olvasástanulás feladatait – betűkirakó, szólánc – kell a játéktevékenység tárgyává tenni.

Végeredményben ha élményt adunk iskolába készülő gyerekünknek, máris teljesítettük szülői kötelezettségünk egy részét.

Nagyon jó iskolakezdést kívánok mindenkinek!

Categories: Iskola Tags: Címkék: , , , , ,