A játékos meditációs technikák jelentősége a gyerekek életében

A tudatos életvitel, az öngondoskodás népszerű téma, de ha erről esik szó, elsősorban a felnőttekre gondolunk. Fontosnak tartom, hogy a gyerekeket is felkészítsük az élet elkerülhetetlen nehézségeire, hogy amikor előjönnek az akadályok és problémák, meg tudjanak küzdeni velük. 

Tudtad, hogy a meditáció nem csak a felnőttek, de a gyerekek számára is jótékony hatásokkal bír? Kevés szó esik róla, pedig gyerekek esetében is ugyanolyan hatásos a tudatosság gyakorlása, mint a felnőtteknél. A gyerekek így jobban tudják majd kezelni a stresszt, nagyobb empátiával fordulnak társaik felé, nyugodtabbá válnak.

A stressz mindenütt jelen van, sajnos a gyerekeink életében is. A családban, közvetíteni tudjuk a tudatos életvitelt, meg tudjuk őket tanítani azokra a módszerekre, praktikákra, amelyekkel az akadályokat is könnyebben veszik. Természetesen fontos, hogy mi is gyakoroljuk a tudatosságot, az önismeret szintű életvezetést.

A tudatos életvitel, az öngondoskodás, nem más, mint saját testi és lelki egészségünk megőrzése.

Miért van szükség a tudatos szemléletre?

  • a stressz, a változások, veszteségek, akadályok könnyebb feldolgozásához, átvészeléséhez,
  • hogy meg tudjuk védeni magunkat az élet kihívásaival szemben. Ha feltöltjük energia-raktárainkat, tetterősebbnek érezzük magunkat. Ha mentálisan, érzelmileg és fizikálisan is egészségesek vagyunk, akkor ösztönösen kreatívabban reagálunk a problémákra.
  • kedvesebbek, türelmesebbek vagyunk, ha megkapjuk a testi, lelki táplálékunkat.
  • gyerekeinknek látnia kell, hogy mi is gondoskodunk önmagunkról, hisz csak így tudják kialakítani a saját eszköztárukat az öngondoskodáshoz.

A mai világban gyakran hallunk a mentális és érzelmi egyensúlyt célzó üzenetekről. Nem véletlen. Egyre nő a szorongás és a depresszió, nemcsak a felnőttek, hanem a gyerekek körében is. Jó hír, hogy egy sor olyan konkrét szokás és gyakorlat létezik, amely védelmet nyújt a stressz ellen.

A meditáció gyakorlásakor, az elménket mindig visszavezetjük a jelenhez, mivel az elme csapongani szeret és mindig tele van gondolatokkal. A meditáció nem az elme kiürítéséről szól. Az elmének a gondolkodás a feladata, ezért a gondolatokat nem tudjuk megállítani. Az elménket, a figyelmünket más-más tényezőkre irányíthatjuk. Ilyen a légzés, egy gondolat, az érzések, az érzékelés, a mozgás, az étkezés, egy kifejezés, vagy éppen egy hang. Valahányszor az elménk elkalandozik, vezessük vissza a pillanathoz.

Meditációs gyakorlat:

Ülj le, vagy feküdj le egy kényelmes helyen. Csukd be a szemed és figyelj éberen. Lélegezd át a tested. Hagyd, hogy a gondolataid kedvük szerint jöjjenek-menjenek. Ne állj ellen nekik, csak tudatosítsd őket. Képzelj magad elé egy kék égboltot és valahányszor felbukkan egy gondolat, érzelem, érzés, vagy emlék, képzeld el egy felhőt az égbolton, ami addig van jelen, míg fel nem bukkan a következő. Ebben a pillanatban kék égbolttal vagy azonos. Ennek tudatásban nyugodj meg és maradj így pár percig, és nézegesd a felhőket ahogy jönnek-mennek.

A gyerekeknél a következő játékos meditációs technikát alkalmazhatod:

Egy tiszta befőttesüveget, kétharmadáig töltsd fel vízzel. Tegyél bele egy evőkanál csillámport, vagy apró fényes gyöngyöt. Még izgalmasabbá teheted az otthoni játékot, ha ehhez a keverékhez, hozzá adsz egy-két kanál ételfestéket is. Csavard az üvegre a tetejét. A gyerekeket megtaníthatod arra, ha valahányszor úgy érzik, össze vannak zavarodva, vagy úgy érzik nyugtalanok, kavarognak a gondolataik, vegyék elő ezt az üveget, rázzák jól össze, majd az üveg nyugalmi állapotában nézzék végig, ahogy a tartalma, szép lassan leülepszik az aljára. Mint a gondolataink, néha kavarognak, majd szép lassan lenyugszanak.

Az elmúlt több mint egy évtizedben jó tapasztalatokkal alkalmaztam az állami iskolákban is a különböző meditációs technikákat, érzelemfejlesztő játékokat és jógagyakorlatokat, a gyerekek körében is. A visszajelzések pozitívak voltak. A mindennapjaikban, nem csak a feszültebb pillanatokat sikerült feloldani, de egyéni szocializációs és közösségi szinten is látványos eredményeket tudtam elérni, akár a legnehezebb helyzetekben is.

Please follow and like us: